over de trainingen

Over de trainingen (MBSR en .b)

MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) voor volwassenen

De grondlegger van de MBSR-training en belangrijkste ambassadeur voor mindfulness in het Westen is Jon Kabat-Zinn, een Amerikaans moleculair bioloog, die eind jaren ’70 de Stress Reduction Clinic in Massachusetts oprichtte voor uitbehandelde patiënten met chronische pijn en stress.

In zijn privéleven had Kabat-zinn een uitgebreide meditatie-ervaring en grote interesse voor Oosterse levensfilosofieën. Als moleculair bioloog deed hij onderzoek naar de interactie tussen lichaam en geest en naar de effecten van aandachtstraining op emoties en het immuunsysteem. In 1979 zag hij in een flits van inzicht de link tussen privé en werk en daarmee de contouren van de MBSR-training.

De acht weken durende MBSR-training die hij toen ontwikkelde en die zich vele malen effectief heeft bewezen bij verlichting van stress, angst en pijn, is inmiddels wereldwijd de standaard geworden op het gebied van mindfulness.

In de training komen kleine stukjes theorie aan bod, maar zijn we vooral bezig met aandachtsoefeningen, waarin deelnemers zich steeds bewuster worden van hun gedachten, emoties en fysieke sensaties. Door deze met een alerte, maar ontspannen houding te observeren en te onderzoeken verandert de manier waarop we met prikkels binnen en buiten onszelf omgaan. Automatische reacties kunnen worden omgevormd tot bewuste reacties, wat uiteindelijk een gevoel van rust en balans geeft.

.b-training voor jongeren

 Tijdens de opleiding tot MBSR-trainer kwam ik er achter dat er in Engeland een afgeleide van de MBSR-training is ontwikkeld, speciaal gericht op 11- tot 18-jarigen. De oorspronkelijke MBSR-training bestaat uit 8 sessies van 2,5 uur, maar dit zogenaamde .b-programma (spreek uit: ‘dot bee’) bestaat uit 10 sessies van 45 minuten en is dus beter in te passen in een schoolstructuur.

Omdat ik van beroep docent in het voortgezet onderwijs ben met daarnaast ee

.b is een introductie op mindfulness voor jongeren. In de training worden deelnemers zich meer bewust van hun gedachten, emoties en fysieke sensaties én hun automatische reacties daarop. Door in de training te oefenen met prettige en onprettige ervaringen leren de deelnemers ruimte te creëren tussen een ervaring en het moment van reageren, zodat die reactie een bewuste wordt. Zo ontstaat er keuzevrijheid en een gevoel van innerlijke rust, ruimte en balans.

Sluit Menu
×
×

Winkelmand